? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, April 7, 2009

Ketika & Kalimat Epi. 5

....Kami memilih 14 Mac 2009 untuk pergi ke rumah Pernim tersebut bagi menjalankan kerja-kerja amal seperti yang dijanjikan dengan mama. Antara kerja yang akan kami lakukan ialah membantu anak-anak mama dalam melakukan kerja sekolah, melatih anak-anak mama membaca dengan baik, mengajar anak-anak mama mengeja, membersihkan rumah mama dan sebagainya. Seawal pagi kami semua bangun. Kecuali aku, aku terlambat bangun sehinggakan subuh aku pun terkantoi hehehe. Aku sembahyang subuh pukul7.30. Nak buat macam mana, aku bukan sengaja untuk bangun lambat. Aku dah cuba kunci jam aku pukul6.30. Tapi tersedarnya pukul7.15 heheh Ini semua panahan tidur lambat sebab siapkan barang-barang untuk dibawa ke sana. Memang penat tapi best bila mengenangkan bakal bertemu dan bermain dengan anak-anak mama. Kami semua dijadualkan sampai ke rumah mama pada pukul8. Kami ke sana menggunakan dua buah kereta dan sebuah motosikal. Malangnya, dalam perjalanan ke sana kami tersalah masuk jalan. Maka, sesat la kami heheh. Sebiji kereta lagi tak tersalah masuk simpang. Cuma kereta yang dinaiki aku dan sebuah motosikal tersebut tersalah masuk simpang. Makan masa jugak untuk cari jalan nak kembali ke pangkal jalan hehe. Kami sampai ke rumah mama agak lambat sikit.

Dalam pukul10 pagi, baru kami dapat memulakan kerja kami. Kerja kami yang pertama, kami kena lipat kain yang timbun-timbun banyaknya. Kemudian, kami kena kemaskan almari pakaian anak-anak mama. Kami juga kena bantu pembantu-pembantu mama membasuh pakaian dan sidai pakaian di ampaian. Bayangkan mama mempunyai 60 orang anak, macam mana pembantu-pembantu mama melakukan kerja-kerja membasuh dan sidai pakaian-pakaian tersebut. Tentu letih dan memenatkan kan? Tapi tu semua saham untuk kemudian hari. Lakukan la dengan seikhlas yang mungkin. Hmm..habis part kerja rumah, kami pun mengumpulkan la anak-anak mama mengikut kategori pra sekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah. Setiap kategori tersebut kami asingkan dan kami bahagikan ahli-ahli dalam kumpulan yang pergi untuk meng ‘handle’ anak-anak mama. Hmm memang letih untuk kami mengawal diorang. Macam aku, aku dapat kategori sekolah menengah. Diorang semua dah besar-besar. Jadi, dengarla sikit apa yang kami cakap. Dan faham la apa yang kami maksudkan. Pelbagai soalan yang mereka ajukan. Ada diantaranya tingin sangat nak tahu tentang UPM. Aku pun apa lagi, bersama teman-teman yang lain menceritakan la serba sikit tentang UPM. Kami cerita yang indah-indah belaka. Lagipun sepanjang aku di sini, banyak yang indah berbanding yang tak indah. Setelah selesai semuanya, kami pun bertolak balik. Happy rasa sebab semua dah selesai. Mama Lina melayani kami dengan baik sekali. Itu yang kami terharu tu. Kalau la Mama Lina tak bagi kerjasama pada kami, memang haru dan kelam kabut la jugak hidup kami hehehe.

0 comments: