? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Wednesday, April 8, 2009

TOKOH BAHASA

Dr. Hj. Mohd Sharifudin bin Yusop

Pengenalan

Merupakan salah seorang tenaga pengajar di Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia. Jika dilihat daripada mata kasar, beliau merupakan seorang yang sangat tegas. Tetapi apabila kita mendalami diri beliau dan cuba untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi, kita akan rasai beliau bukanlah seperti yang kita sangkakan. Beliau merupakan seorang yang sangat komited dan tegas dalam melakukan sesuatu perkara. Tidak hairan la beliau memegang beberapa jawatan penting di tempat kerja dan juga di kawasan kediaman beliau.
Latar Belakang
Dilahirkan di Tanjung Malim, Perak pada Tahun 1960. Mendapat pendidikan awal di Methodist English School. Kemudian Menyambung pengajian di Tingkatan Enam di Sekolah Menengah Buyong Adil. Seterusnya melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Lembah Pantai, Kuala Lumpur. Mula menjadi guru pada tahun 1982. Minat yang mendalam dan kecintaan terhadap bahasa Melayu, beliau sanggup mengambil semula Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) bagi meneruskan pengajiannya ke peringkat ijazah. Usaha beliau mendatangkan hasil yang baik di mana beliau mendapat keputusan yang membanggakan serta beliau layak diterima di Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam bidang Pengajian Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Pertama (PBMP).
Kepakaran
Beliau pakar dalam bidang Sosiolinguistik. Sehinggakan beliau menjadi salah seorang tenaga pengajar Sosiolinguistik. Beliau juga pakar dalam bidang Sosiobudaya, Bahasa-bahasa Orang Asli, Ketrampilan Berbahasa. Saya kira, beliau memang layak menjadi pensyarah bagi subjek Ketrampilan Berbahasa kerana beliau sangat petah berbicara apabila berhadapan dengan khalayak ramai. Beliau juga banyak menjadi emcee dalam majlis rasmi ataupun tidak rasmi sama ada di fakulti ataupun dalam UPM sendiri. Kepetahan beliau dalam mengutarakan pandangan atau sebaliknya, menjadikan beliau sangat dikagumi ramai.
Penglibatan Luar
Bakat kepimpinan yang terserlah dalam diri beliau, memjadikan beliau sebagai seorang yang sangat berpengaruh. Ini terbukti apabila beliau banyak memegang jawatan penting dalam beberapa organisasi. Antara jawatan tersebut ialah Pengerusi Persatuan Penduduk di kawasan kediaman beliau, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berhampiran dengan kediaman beliau, Naib Pengerusi Surau kawasan kediaman beliau, Pengerusi Kelab Sosial dan Sukan, Pengerusi Biro Penyelidikan bagi Ikatan Kebajikan Mandailing Malaysia (Iman) dan merupakan Pengerusi bagi Koperasi Iman yang beliau telah tubuhkan.

0 comments: